Huvittelu kesällä vaatii työtä talvella: talvihuolto töissä

Julkaistu: 4.3.2016

Särkänniemi, huvilaitteet, huolto, talvihuolto

Särkänniemen Instagram– ja Facebook-tileillä julkaistiin kuva, jossa Särkänniemessä kone- ja sähköasentajana työskentelevä Jouni on jäänyt satimeen High Voltagen penkkiin. Penkit makaavat laitteesta irrallisina Särkänniemen huoltohallin lattialla. Oikeasti Jouni ei tietenkään ole laitteessa jumissa vaan tekee huoltohallissa laitteiden talvihuoltoa. Kaikki Särkänniemen laitteet nimittäin huolletaan ja tarkastetaan talven aikana huolto-ohjeen mukaisesti: kuluvat osat vaihdetaan, maalipintoja uusitaan tarvittaessa, laakerit rasvataan tai vaihdetaan ja laitteiden toiminta tarkistetaan.

Jounista julkaistiin aiempi bloggaus kesällä 2014, jolloin käytiin läpi aamuhuoltoa. Tiesitkö, että kesällä kaikki laitteet huolletaan joka aamu ennen puiston avautumista? Talvellakaan huoltomiehet eivät lepäile, vaikka Särkänniemen laitteet ovatkin kiinni: huollossa työskentelee näet 10–15 henkilöä kokopäiväisesti läpi talven. Kysyimme Facebook- ja Instagram-seuraajiltamme, mitä he haluaisivat Särkänniemen laitehuollosta tietää, ja tämä bloggaus vastaa asiakkaiden kysymyksiin. Kysymyksiin ovat vastaamassa Jounin lisäksi huollon työnjohtajat Jarmo ja Marko.

Särkänniemi, huvilaitteet, huolto, talvihuolto

High Voltagen penkkien huoltaminen on osa Jounin työtä talviaikaan.

Jääkö laitteita kesän aikana usein jumiin?

On erittäin harvinaista, että laite jäisi “jumiin”, siis sellaiseen paikkaan johon sen ei kuulu jäädä. Laitteet on myös suunniteltu niin, ettei niiden ole mahdollista jäädä jumiin sellaiseen paikkaan, että siitä aiheutuisi asiakkaille vaaraa – esimerkiksi Tornado ei voi jäädä jumiin pää alaspäin tai MotoGee ylös radalle. Sen sijaan varsin tavallista on, että laite havaitsee jonkin sen toimintaan vaikuttavan ongelman ja pysähtyy varmuuden vuoksi. Tällöin ei ole kyse jumiin jäämisestä vaan siitä, että laite huolehtii matkustajien turvallisuudesta. Kun kaikki ehdot laitteen normaalia toimintaa varten eivät täyty, laite toteaa häiriön eikä käynnisty ollenkaan tai pysähtyy kesken ajon. Laite saattaa reagoida esimerkiksi kylmään ilmaan. Tällaisessa tilanteessa asiakas saattaa joutua odottamaan laitteessa hetken, että huoltopäivystäjät saapuvat paikalle, tarkistavat kaiken olevan kunnossa ja käynnistävät laitteen uudelleen. Kyse ei ole vaaratilanteesta vaan päin vastoin siitä, että laite ehkäisee itsenäisesti vaaratilanteita.

Asiakkaalle laitteen pysähtyminen kesken ajon tai jonossa odottelu huoltotoimenpiteiden ajan ei tietenkään ole aina täydellisen mukavaa, mutta koska huvilaitteet ovat teknisiä laitteita siinä kuin vaikkapa tietokone tai kahvinkeitin, joskus laite vaatii huoltoa myös kesken käytön. Muutaman minuutin odottelu ei onneksi lohkaise Särkänniemi-päivästä liian suurta siivua. Ennakoiva talvihuolto ja päivittäinen ja viikottainen aamuhuolto ehkäisevät häiriöitä, ja niiden ansiosta tekniset häiriöt ovat vain hyvin satunnaisia.

Minkä laitteiden kanssa on ollut eniten ongelmia?

Tavallista on, että eniten hankaluuksia on aina uusien laitteiden kanssa näiden ensimmäisinä kesinä Särkänniemessä, koska uusien laitteiden säädöt eivät välttämättä ole vielä aivan kohdillaan. Usein ongelmia aiheuttavat yksityiskohdat laitteen tekniikassa saadaan korjattua ensimmäisen talvihuollon aikana, ja siksi laitteen toinen kesä sujuu yleensä aina ensimmäistä helpommin.

Särkänniemi, huvilaitteet, huolto, talvihuolto

Mikäs sieltä Rekkarallin rekkojen takaa pilkistää? Se on Trombi – hieman eri muodossa kuin kesällä. 

Millaista huoltomiehen työ Särkänniemessä on ja miten päädyit Särkänniemeen töihin?

Työ on hyvin vaihtelevaa. Talvella töissä ollaan arkisin aamuseitsemästä iltapäiväkolmeen, ja laitteet puretaan osiin ja huolletaan huolellisesti. Kesäksi töihin saapuu lisäksi kesätyöntekijöitä. Tällöin töitä tehdään kahdessa vuorossa: aamuhuolto tulee töihin aamuviiteen tai -kuuteen ja työskentelee puolillepäivin huoltaen kaikki laitteet ennen asiakkaiden tuloa. Iltahuolto saapuu töihin alkuiltapäivästä ja päivystää puiston sulkeutumiseen asti esimerkiksi laitehäiriöiden varalta. Vaikka päivät periaatteessa koostuvat toistuvista rutiineista, ikinä aamulla ei voi olla aivan varma siitä, mitä päivän aikana tulee eteen: teknisten laitteiden kanssa on varauduttava myös yllätyksiin. Joskus päivät sujuvat rauhassa, joskus taas on kiireisempää ja taukojen pitäminen tahtoo unohtua. Huolto on laitteiden lisäksi vastuussa myös kioskien ja pelien tekniikasta, joten jos vaikkapa ukkonen saa koneet sekaisin, päivä voi olla yhtä juoksua paikasta toiseen.

Jouni tuli Särkänniemeen töihin ensimmäistä kertaa kesäksi 2011 työharjoittelun kautta ja nykyään hän työskentelee Särkänniemessä vakituisesti ympäri vuoden.

Testataanko laitteita talvella?

Talvella laitteet tarkastetaan ja huolletaan. Testiajot tehdään keväällä.

Särkänniemi, huvilaitteet, huolto, talvihuolto

Tornadon punaisen vaunun penkit on jo kasattu, ja ne odottelevat kesää Tornadon lastausalueella.

Särkänniemi, huvilaitteet, huolto, talvihuolto

Näyttääkö tutulta? Keltaisen junan penkit odottelevat kasaamista Tornadon lastausalueella säilytyslokerikkojen vieressä.

Mikä on vaikein tai suuritöisin huollettava laite?

Minkään laitteen huoltaminen ei ole erityisesti toista vaikeampaa: Särkänniemessä työskentelee ammattilaisia, jotka osaavat kyllä tehdä työnsä. Jos mitataan työmäärän mukaan, suuritöisimpiä laitteita ovat vuoristoradat, koska niissä pitää huoltaa koneiston ja vaunujen lisäksi myös radat. Kaikista eniten henkilötyötunteja vie luonnollisesti suurin laite Tornado, jonka huoltaminen vaatii noin kahden työntekijän ympärivuotiset työtunnit. Talvella Tornadoa huoltaa kerralla 2–3 henkilöä kokoaikaisesti läpi talven, ja kesällä sen huoltoon menisi yhdeltä ihmiseltä aina koko työpäivä – tavallisesti tosin Tornadoa huoltaa useampi ihminen yhtä aikaa muutaman tunnin ajan. Tornadon talvihuollon aikana junat puretaan, tarkastetaan ja huolletaan. Kuluvat osat, kuten renkaat vaihdetaan, rata tarkastetaan, vaijerihissi, moottori ja evakuointihissi huolletaan.

Jos Särkänniemi pitäisi avata, ja maassa olisikin lunta, avattaisiinko se silti?

Avattaisiin – ja on avattukin. Kaikkia laitteita ei kovin kylmällä ilmalla saada auki, mutta osa kuitenkin, ja kohteisiin tietenkin pääsee säästä riippumatta. Äitienpäivänä vuonna 1993 lunta tuli yllättäen toistakymmentä senttiä, ja silloin Särkänniemi suljettiin kesken päivän, kun asiakkaita ei ollut kuin parikymmentä eikä puiston pitämisessä auki ollut järkeä.

Särkänniemi, huvilaitteet, huolto, talvihuolto

Koneasentaja Hannu huoltaa Tornadon keltaista junaa, joka on vielä osissa.

Tyhjennetäänkö vesilaitteista vedet pois talvella, ja miten vesilaitteita huolletaan?

Sekä Tukkijoen että Koskiseikkailun kierrätyspumput sammutetaan joka päivä puiston mentyä kiinni, jolloin vesi valuu Koskiseikkailulla loppujärveen ja Tukkijoella maanalaiseen säiliöön. Ennen puiston aukeamista pumput käynnistetään, jolloin kourut täyttyvät vedestä. Vesi saadaan Näsijärvestä. Pari kertaa kesän aikana säiliöiden vedet myös vaihdetaan, ja talveksi Tukkijoen säiliö ja Koskiseikkailun loppujärvi tyhjennetään kokonaan. Taikajoesta vettä ei poisteta päivittäin, mutta sekin vaihdetaan pari kertaa kesän aikana ja tyhjennetään talveksi. Vesilaitteet huolletaan periaatteessa samoin kuin muutkin laitteet. Talvella akselit tarkastetaan ja kuluneet renkaat ja pehmusteet vaihdetaan uusiin. Kuljettimien telat ja moottorit huolletaan talvella ja myös kesäisin tarvittaessa, ja lisäksi tarkastetaan vesipumput, jotka pumppaavat veden kouruun.

Onko Taikajokea mahdollista liittää osaksi Näsijärven retkiluistelurataa talvisin?

Jaa-a, miksipä ei? Toki Taikajoki on melko kapea, joten ohittaminen olisi vaikeaa, eikä se ole ihan rannassakaan, mutta periaatteessa vesi olisi mahdollista jäädyttää kouruun ja varmaan reitti saataisiin jäädytettyä myös järvelle. Ehkäpä näin voisi tulevaisuudessa olla!

Vaihdetaanko laitteisiin usein hydrauliikkaöljyt?

Öljyt vaihdetaan tarvittaessa. Vuosittain otetaan öljyanalyysit ja niiden perusteella öljyt vaihdetaan jos niiden laatu sen vaatii. Turhaan öljyjä ei ruveta vaihtamaan.

IMG_8227

Mikä on Särkänniemen suosituin laite?

Laitekapasiteetin perusteella suosituin laite on Tornado, jossa ehtii kesän aikana käydä tunnissa liki 1000 ihmistä. Siksi Tornadolla pitkäkin jono etenee varsin nopeasti. Lisäksi erityisen suosittuja laitteita ovat koko perheen Tukkijoki, jossa voi tunnin aikana käydä noin 500 ihmistä sekä Koskiseikkailu ja Tyrsky.

Mikä on teidän lempilaitteenne?

Jounin lempilaite on Half Pipe, Markon Tornado ja Jarmon Tyrsky.

Miten keksittiin hankkia Trombi ja mistä se on tullut?

Särkänniemen laitehankinnat tekee aina yrityksen johto ja hallitus. Trombin päättämisestä vastanneet henkilöt ovat valitettavasti jo eläkkeellä, mutta on selvää, että Trombia hankittaessa haluttiin erikoinen, erilainen vuoristorata. Laitteen on valmistanut italialainen laitevalmistaja Zamperla, jonka laitteita Särkänniemessä on useita.

Särkänniemi, huvilaitteet, huolto, talvihuolto

Koneasentaja Markon talvipäivät kuluvat Trombin vaunuja huoltaessa.

Särkänniemi, huvilaitteet, huolto, talvihuolto

Ilmaveivi odottelee vielä ulkona omaa talvihuoltoaan. 

Onko Särkänniemeen tulossa uutta laitetta?

Kyllä on – X on tulossa!

 

Kirjoittaja on Särkänniemen markkinoinnin kausityöntekijä, sisällöntuottaja Marianna.

Tunnisteet: , , ,